Per realitzar les pràctiques d'aquest mòdul cal descarregar el fitxer prac4.zip i descomprimir el seu contingut dins la carpeta
C:\Clic\CursClic\Modul4\Practica

 

Pràctica 1
Creació d'activitats amb ARITH2

En aquesta pràctica s'utilitza el mòdul de generació automàtica d'activitats ARITH2 per a crear algunes activitats de càlcul mental.

El primer pas serà copiar a la carpeta de treball el fitxer ARITH2.DLL, que ve amb la "demo" del Clic:

- Poseu en marxa l'Explorador del Windows (Botó Inici - Programes - Explorador del Windows).

- Al pannell esquerre busqueu la carpeta C:\CLIC\ACT\DEMO i seleccioneu-la.

- Feu clic amb el botó dret del ratolí damunt el fitxer ARITH2.DLL, que hauria d'aparèixer al pannell de la dreta. En el menú de context seleccioneu Copiar.

- Al pannell esquerre busqueu i seleccioneu la carpeta de pràctiques del mòdul 4 del curs.

- Feu clic amb el botó dret del ratolí damunt el pannell de la dreta i, en el menú de context, seleccioneu Enganxar.

Amb això hauríeu d'obtenir una còpia del fitxer ARITH2.DLL dins de la carpeta de treball.

- Poseu en marxa el Clic, activeu el menú Fitxers - Nova activitat - Associació i seleccioneu la carpeta de treball del mòdul 4.

- Fixeu una distribució de 1 columna i 5 files.

- Seleccioneu per a la graella A el tipus Text , assegureu-vos que a la llista desplegable es troba seleccionada l'opció NOU TEXT i feu clic al botó Editar contingut. El nom del fitxer que crearem és BUIT.TXT

De fet aquest fitxer de text farà un paper purament testimonial: servirà per a crear un esquelet de l'activitat, però el contingut real del que apareixerà a les caselles el controlarem més endavant amb el mòdul ARITH2.

- Quan s'activi la llibreta del Windows inseriu un parell de retorns dins del text i aneu directament als menús Fitxer - Desar i Fitxer - Sortir.

- Desplegueu la llista de la graella B i seleccioneu-hi també el fitxer BUIT.TXT.

- Marqueu la casella Solució a la graella A i seleccioneu novament BUIT.TXT.

Confirmeu l'edició de l'activitat: tenim una associació simple entre dues graelles en blanc. El pas següent serà activar el mòdul ARITH2 per tal que ompli les caselles de contingut:

- Aneu a les Opcions de l'activitat (CTRL+O) i marqueu la casella Regeneració automàtica.

- A la llista desplegable que hi ha sota aquesta casella seleccioneu-hi el fitxer ARITH2.DLL i feu clic al botó Configuració.

- En la finestra de configuració d'Arith2 deixeu els valors predeterminats (sumes de valors entre 0 i 10) i confirmeu-ho tot.

Comproveu el funcionament de l'activitat. Observeu que cada vegada que es fa clic a la bandera verda es carrega de nou l'activitat amb operacions diferents.

- Editeu l'activitat per escriure a Missatge inicial el text:

Resol aquestes operacions

  ... i afegiu-hi un missatge final de felicitació.

- Enregistreu l'activitat amb el nom SUMES1.ASS

Ara podríem fer algunes modificacions per millorar l'aspecte visual de l'activitat. Farem servir la tècnica de mostrar la finestra de joc dins d'un decorat de fons, tal com es fa en l'activitat TXA06.TXA de la "demo" del Clic:

- Aneu a les Opcions de l'activitat (CTRL+O) i feu clic al botó Color sòlid de la finestra principal. Seleccioneu-hi el color blanc.

- Seleccioneu també el color blanc com a fons de la finestra de joc.

- Marqueu la casella Imatge de la finestra principal, desplegueu la llista i seleccioneu el fitxer FONS.GIF

- Marqueu la casella Centrada i confirmeu els canvis.

Fins aquí sembla que tot va bé: ha aparegut una imatge de fons, però la finestra de joc té unes dimensions massa grans i no apareix dins del marc que s'havia dibuixat en el decorat de fons. Haurem de fer encara algunes modificacions més:

- Torneu a les opcions de l'activitat i desmarqueu la casella Centrada de la finestra de joc. Just sota aquesta casella apareixeran dos camps numèrics que serveixen per a especificar les coordenades on s'ha de situar la finestra de joc respecte a la cantonada superior esquerra de la imatge de fons. Canvieu-les a X: 270 i Y: 10

- Modifiqueu les mides de les caselles per tal que siguin de 164 x 64, tant a la graella A com a la B.

- Desmarqueu la casella Marcs ombrejats i confirmeu-ho tot.

Ara sí: la finestra de joc s'ha situat exactament on volíem i té unes dimensions que fan que s'encabeixi dins del rectangle que hi havia dibuixat en la imatge de fons. Fem només uns darrers canvis en l'aspecte visual:

- Editeu l'activitat (CTRL+E), desmarqueu el botó Delim. Caselles tant per a la graella A com per a la B.

- Cliqueu al botó Fonts, seleccioneu la zona Caixa de missatges i escolliu el blau marí com a color de fons i el blanc com a color de text. Un cop fet això seleccioneu la zona Graella B i canvieu el color de l'ombra a blanc (el color "ombra" s'utilitza també per a omplir les caselles quan s'ha resolt un aparellament).

- Torneu a enregistrar l'activitat amb el mateix nom: SUMES1.ASS

Ara aprofitarem l'activitat que acabem de crear per a fer unes quantes variants augmentant el grau de dificultat de les operacions de càlcul:

- Aneu a les Opcions de l'activitat i cliqueu al botó Configuració de la regeneració automàtica.

- Modifiqueu el primer operand per tal que estigui en un rang entre 10 i 99, marqueu la casella Sense portar-ne i confirmeu-ho tot.

- Pitgeu la tecla F12 (que equival a activar el menú Fitxers - Desar com a...), canvieu el nom a SUMES2.ASS i confirmeu.

- Torneu a modificar la configuració d'Arith2 per desmarcar la casella Sense portar-ne.

- Amb F12 enregistreu l'activitat amb el nom SUMES3.ASS

- Continuem el procés d'anar complicant les operacions i enregistrant les activitats amb noms diferents mitjançant F12. Les activitats que hauríeu de crear són aquestes:
 
ACTIVITAT CONFIGURACIÓ ARITH2
SUMES4.ASS Segon operand entre 10 i 99, "sense portar-ne"
SUMES5.ASS El mateix que en el cas anterior, però "portant-ne"
RESTES1.ASS Operació: resta. Tots dos operands entre 1 i 10
RESTES2.ASS Operació: resta. Primer operand entre 10 i 99
RESTES3.ASS Operació: suma. Incògnita: A @ ? = C (deixeu marcada només aquesta opció)
 

Si heu seguit tots aquests passos tindrem un conjunt d'activitats que ens servirà per a preparar una sèrie de paquets encadenats en la pràctica següent.