Les activitats de text

Aquest tipus d'activitats consisteixen a completar, ordenar, corregir o identificar parts d'un document de text que es presenta en una única finestra. Abans de començar a estudiar-les convé aclarir alguns dels termes que farem servir:

- El cos del text és la base de l'activitat, el material amb que interactuarà l'alumne. Tot el cos del text té els mateixos atributs de mida, tipus i estil de lletra.

- El concepte de línia de text és molt relatiu: el Clic va distribuint les línies de manera automàtica a partir de la longitud de les paraules i l'amplada de la finestra de joc. Un text que a la finestra d'edició de l'activitat ocupa un determinat nombre de línies pot ser que n'acabi ocupant moltes més a la finestra de joc, segons l'amplada que es doni a la graella A (de fet, en les activitats de text només hi ha una graella) en les opcions de l'activitat. Si el text necessita més línies de les que li permet l'alçada de la finestra de joc apareix automàticament una barra de desplaçament vertical que permet recorre'l de dalt a baix.

- El concepte de paràgraf, en canvi, és molt clar: els retorns de carro separen sempre un paràgraf d'un altre. En la finestra d'edició de l'activitat es mostren els retorns de carro amb el símbol per a facilitar la distinció entre els salts de línia deguts a la distribució automàtica i els provocats per un canvi de paràgraf.

- Dins del cos del text s'hi poden inserir caselles, que són rectangles de dimensions variables on hi pot aparèixer un text, una imatge o qualsevol tipus de recurs multimèdia. Com en totes les activitats Clic, les imatges i els continguts multimèdia es criden escrivint el nom del fitxer entre claus.

- Les incògnites són determinades parts del text que s'han marcat com a zones especials damunt les quals haurà d'interactuar l'alumne. Una incògnita pot ser una paraula, una frase, una lletra o un paràgraf sencer, segons el tipus d'exercici que vulguem crear. Qualsevol activitat de text hauria de tenir com a mínim una incògnita. En el cas de les activitats del tipus omplir forats les incògnites poden tenir molts atributs especials, que ja veurem més endavant.

- L'avaluació de les activitats de text es pot fer de dues maneres diferents: Corregint les respostes de l'usuari a mesura que les va escrivint (avaluació immediata), o bé esperant que acabi l'exercici i faci clic a un botó que se li mostra a la part inferior de la finestra de joc (avaluació diferida).

Les característiques de les activitats Clic que havíem vist fins ara (associacions, trencaclosques, sopes de lletres...) es podien controlar des d'una o dues pantalles d'edició. La complexitat de les activitats de text fa que calgui utilitzar diversos botons per accedir a totes les funcions que defineixen el seu comportament, tal com es mostra en aquesta imatge:

La millor manera de descobrir el funcionament de les activitats de text és obrir la "demo" del Clic i examinar els exemples que conté. Observeu que n'hi ha de 6 tipus diferents: Omplir forats, completar text, identificar lletres o paraules i ordenar paraules o paràgrafs. En les pàgines següents s'expliquen les característiques d'aquestes modalitats i la funció de cadascun dels botons de la finestra d'edició.