Pràctica 5 Creació d'un dictat
Aquesta activitat serà similar a la que podeu trobar a la "demo" del Clic (TXA06.TXA). Enregistrarem un fitxer wav amb la lectura d'un text i prepararem una activitat del tipus "omplir forats" on les incògnites seran les frases del document que hem enregistrat, precedides d'una casella que activarà el fragment de so corresponent.
En les activitats que hem fet fins ara s'ha utilitzant sovint la crida a un fitxer WAV escrivint el seu nom entre claus. En aquest cas ens interessarà la reproducció d'un determinat fragment de so per a cada frase, que obtindrem afegint les expressions "from" (des de) i "to" (fins a) darrere del nom del fitxer. Aquestes paraules han d'anar seguides d'una xifra que indica una posició dins del fitxer de so, expressada en mil·lisegons. A la pàgina 26 del manual del Clic 3.0 s'expliquen els detalls d'aquesta tècnica.
Per a enregistrar el so es pot utilitzar qualsevol programa especialitzat, com ara el CoolEdit 96 shareware (que podeu descarregar des de la secció de recursos del "racó del Clic".
- Poseu en marxa el programa d'edició de sons i prepareu un nou enregistrament. Amb el CoolEdit 96 això es fa mitjançant el menú File - New. Per tal d'obtenir una qualitat suficient sense que el fitxer acabi ocupant un espai excessiu al disc us recomanem fixar les propietats de l'enregistrament a 11.025, mono i 16 bits.
- Ajusteu el volum del micròfon amb el mesclador del Windows i enregistreu la lectura d'aquest text:
El 1990 comença l'actual moviment del Comerç Just, que compta amb més de 3.000 botigues a Europa.¶
El seu principi fonamental és garantir als productors del sud una compensació justa pel seu treball. Per aconseguir-ho compren els productes directament als camperols i als artesans.¶
Els articles en venda respecten les garanties socials: han estat elaborats sense treball esclavitzant ni abús del medi ambient.¶
- Comproveu que el volum de l'enregistrament estigui a un nivell correcte (amb el CoolEdit us recomanem normalitzar-ho a un 90% del volum màxim mitjançant el menú Transform - Amplitude - Normalize), retalleu les cues de silenci que puguin haver quedat davant i darrere i enregistreu el fitxer amb el nom DICTAT.WAV en la carpeta de pràctiques del mòdul 3.
- Ara hauríeu d'anotar en un full els intervals de temps corresponents a cada frase, expressats en mil·lisegons. Amb el CoolEdit 96 es poden observar fàcilment aquests valors seguint aquest mètode:
- Feu clic al principi d'on penseu que comença la frase i arrossegueu el cursor del ratolí fins al final.
- Premeu la tecla Espai per escoltar el bloc seleccionat. Si cal, ajusteu l'inici i/o el final del bloc arrossegant-lo amb el botó dret del ratolí. Quan el bloc seleccionat coincideixi amb la frase que es busca fixeu-vos en els valors BEG i END que apareixen a baix a la dreta:

En aquest exemple el fragment seleccionat comença a 15.396 mil·lisegons i acaba a 20.830.
- Aquestes són les frases els intervals de les quals cal anotar:
| Frase |
Inici |
Final |
| El 1990 comença l'actual moviment del Comerç Just |
0 |
3942 |
| que compta amb més de 3.000 botigues a Europa |
3942 |
7458 |
| El seu principi fonamental és garantir als productors del sud una compensació justa pel seu treball |
8204 |
14544 |
| Per aconseguir-ho compren els productes directament als camperols i als artesans |
15396 |
20883 |
| Els articles en venda respecten les garanties socials |
21256 |
24932 |
| han estat elaborats sense treball esclavitzant ni abús del medi ambient |
25039 |
29940 |
ATENCIÓ: Els valors que apareixen a la taula hi són només a tall d'exemple. S'han obtingut en un enregistrament de prova, i no tenen perquè coincidir amb els vostres.
- Un cop anotades aquestes posicions ja podeu tancar l'editor de sons i posar en marxa el Clic.
- Creeu una nova activitat de text en la carpeta de pràctiques del mòdul 3 i fixeu la modalitat al tipus Omplir forats.
- Feu clic al botó Opcions i copieu l'estil de l'activitat COMJUST1.TXA. Abans de tancar la finestra d'opcions activeu la casella Imatge de la zona Finestra principal.
- Inseriu una casella al principi del document amb unes dimensions de 400x50, sense Marc ni Text centrat i amb el text:
COMERÇ JUST
- Inseriu un retorn darrera la casella i escriviu el text del dictat, tal com es mostra a l'inici de la pràctica.
- Enregistreu-la amb el nom COMJUST2.TXA.
- Situeu el cursor davant de la primera "E" del text i inseriu una casella amb unes dimensions de 60 x 40, sense marc i amb aquest text:
{dictat.wav from 0 to XXX}
...substituint "XXX" pel valor que heu anotat anteriorment com a final de la primera frase. Els valors s'han d'escriure sense els punts separadors de milers: "3.942" seria una expressió incorrecta que caldria canviar per "3942".
- Confirmeu-ho tot i comproveu el funcionament de la casella en l'activitat. Haureu observat que el Clic hi fa aparèixer un dibuix d'un altaveu, que és la icona predeterminada per a les caselles on només hi ha un fitxer de so:

Aquesta icona resulta una mica massa gran per a les activitats de text. En lloc seu podríem fer servir un altre dibuix més petit, que es troba en el fitxer minialt.gif (inclòs entre els materials del ZIP d'aquesta pràctica):

- Editeu l'activitat i feu clic damunt la casella que conté l'altaveu. Canvieu les dimensions a 30 punts d'amplada per 30 d'alçada i modifiqueu el text afegint la referència al fitxer GIF:
{minialt.gif}{dictat.wav from 0 to XXX}
- Confirmeu el canvi i comproveu l'aspecte que pren ara la casella.
- Editeu de nou l'activitat i marqueu tota la frase, des de la "E" inicial fins a la "t" de "Just", procurant que la casella i la coma final quedin fora del bloc seleccionat. Quan ho hagueu fet cliqueu a la casella de creació d'incògnites (llapis), augmenteu el nombre màxim de caràcters a 60 (convé augmentar-lo per no bloquejar la incògnita si l'usuari comet alguna errada) i reduïu l'espai inicial de resposta a 1.
- Comproveu el funcionament de l'activitat tal com la tenim fins ara, i quan ho hagueu fet torneu a la finestra d'edició.
- Ara hauríem de crear la segona incògnita, però abans farem una modificació que ens simplificarà la feina: feu clic al botó d'Opcions i modifiqueu les dimensions de la Graella B per tal que siguin de 30 x 20. En les activitats de text no hi ha "graella B", però el Clic utilitza les dimensions que s'hi indiquin com a valors per defecte en la creació de noves caselles.
- Confirmeu la finestra d'opcions i situeu el cursor davant la "q" que ve després de la coma i l'espai. Creeu una nova casella, desmarqueu-li el marc i escriviu-hi aquest text:
{minialt.gif}{dictat.wav from XXX to YYY}
...substituint "XXX" i "YYY" per les posicions inicial i final de la segona frase en el fitxer WAV.
- Marqueu la frase des de la "q" de "que" fins a la "a" final d'"Europa", deixant el punt fora del bloc seleccionat. Creeu una nova incògnita augmentant el nombre màxim de caràcters i reduint l'espai inicial de resposta a 1.
- Confirmeu i continueu creant caselles i incògnites per a la resta de frases. Recordeu deixar fora dels blocs d'incògnita els signes de puntuació: això ajudarà els alumnes a contextualitzar cada frase.
- Escriviu a Missatge inicial aquest text:
Fes aquest dictat. Per escoltar els fragments de text has de clicar damunt els altaveus.
... i afegiu un Missatge final de felicitació.
- Comproveu el funcionament de l'activitat. Observeu que el Clic és capaç de detectar la majoria d'errades que es puguin produir dins de les respostes, indicant a l'alumne on es troba l'expressió que provoca l'error. Això és degut que en les Opcions d'avaluació (boto "dit") hi tenim marcada la funció d'indicar els errors lletra a lletra.
Per acabar la pràctica podríem fer que l'alumne escolti el text sencer abans de començar l'exercici:
- Editeu l'activitat i entreu dins de les opcions d'avaluació (botó "dit").
- Marqueu les caselles Mostrar abans de començar i Mostrar el text original.
- A la caixa Missatge inicial escriviu-hi:
Ara farem un dictat. Escolta el text i quan acabi fes clic per començar l'exercici.
- Canvieu el temps màxim a zero i confirmeu-ho tot.
- Comproveu el funcionament de l'activitat i enregistreu-la de nou amb el mateix nom: COMJUST2.TXA
Si encara teniu temps i ganes, aquests serien alguns suggeriments complementaris per a millorar el funcionament de l'activitat:
En la segona frase també es podria considerar correcte escriure el número "3.000" en lletres ("tres-mil"). Podríem editar la incògnita i assignar-li una solució alternativa, separant-la de la original per una barra vertical. El text de la resposta correcta quedaria així: "que compta amb més de 3.000 botigues a Europa|que compta amb més de tres-mil botigues a Europa". Caldria assegurar-se també que el nombre màxim de caràcters d'aquesta incògnita permeti escriure-hi la segona resposta.
Es podria fer que els fragments de so s'engeguessin automàticament en entrar a cada incògnita, sense que fos necessari fer clic a les caselles dels altaveus. Per aconseguir això podríem editar les incògnites, activar la casella Finestra d'informació, escriure-hi el text {dictat.wav from XXX to YYY} i marcar la casella Només interpretar, que farà que s'escolti el WAV sense que es mostri visualment cap finestra addicional.
|